اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan setia pada perjanjianku dengan-Mu semampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

Tuesday, February 2, 2010

Hati Yang Tenang...


Salam semua. Alhamdulillah ada lagi ruang dan masa untukku menulis lagi. sejak kebelakangan ini, hati kadangkala jadi tidak keruan. sering fikir perkara2 yang x sepatutnya. kalut sebentar fikiranku. Aku mencari dimana ruang untuk ketenangan hati. Ku cari tempat dimana kecelaruan fikiran dapat diatasi. cari dan terus mencari....Akhirnya ku jumpainya.

Rupa-rupanya aku lalai selama ini. Aku gagal menyeimbangkan keperluan duniawi dan ukhrawi sebaiknya. Ku lupa untuk apa aku dihantar dunia ini. ku jarang mencariNYA ketika keronokkan dunia melingkari hidup. Mata buta dan telinga tuli mengenal mana yang terbaik untuk diikuti.

Tetapi kini aku kembali. Bertatih, merangkak dan mula belajar berjalan kembali ke laluan yang sebenar. kembali padanya mencari sebuah ketenangan hati yang kekal abadi. Ku sedar di akhirnya hati yang kering ini perlu ku bajai agar terus subur dan segar kembali. Mata yang buta dan telinga yang tuli perlukan 'operation' agar dapat kembali melihat haluan sebenar hidup dan mendengar akan nasihat kebaikan.

Dan kini ketenangan hati itu semakin meresap sedikit demi sedikit padaku. Ku sedar hanya hati-hati yang ingat pada PENCIPTANYA akan menjadi tenang. Syukur kini aku dapat membatasi semuanya seadanya. Moga hati ini akan tetap padaMU Ya Rabb....

P/S : Kadangkala kelalaian yang kecil memberi kesan yang besar dalam hidup....

No comments: