اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan setia pada perjanjianku dengan-Mu semampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

Wednesday, June 2, 2010

Palestin......sampai bila


Sangat sedih mengenangkan saudara-saudara kita di bumi anbia di sana apabila mereka disembelih sesuka hati tanpa sebarang rasa kemanusiaan & kebinatangan oleh zionis yahudi yang terlaknat. kenapa kebinatangan? kerana masih ada spesis-spesis binatang yang mengenal erti timbang rasa tapi dalam kes ini, yahudi laknatULLAH lebih hina dari binatang.Lalu apa yang boleh kita buat....jika di zaman nabi dulu, berlumba-lumba muslimin berebut untuk syahid tetapi apa yang berlaku sekarang 360 darjah berubah. Sebaliknya bantuan tidak langsung diberikan kepada yahudi LaknatULLAH dari kerajaan yang pernah buminya didiami oleh Nabi Musa A/S. jadi apa lagi yang boleh diharap dari umat islam sekelilingnya...demonstrasi! sampai bila ingin berdemonstrasi.bukan tidak setuju. Ini adalah salah satu cara meluahkan rasa amarah dan sakit hati  tetapi apakah luahan rasa sakit hati kita sebagai umat islam dengan cara demonstrasi ini akan mengubat kelukaan dan kesengsaraan saudara-saudara kita di sana.nah...inilah masanya untuk kita bersatu dengan kaedah yang lebih efisien.....salah satunya seperti yang disyorkan mantan perdana menteri kita iaitu dengan memboikot barangan bahkan matawang zionis & sekutunya.seterusnya daripada kita berdemonstrasi di jalan-jalan dan lorong-lorong utama hingga menyebabkan kesesakan, adalah lebih baik kita berkumpul di tempat ibadat kita sebagai seorang muslim iaitu masjid dan surau, kita adakan solat hajat dan berdoa untuk kesejahteraan saudara kita di sana.Ini adalah lebih baik.bukankah doa itu adalah senjata yang paling ampuh untuk kita sebagai umat Muhammad S.A.W. dan bagi yang lebih berkemampuan, mungkin boleh membantu dengan harta yang ada.memang sangat menyebakkan hati dan perasaan dengan kekejaman ini tetapi ingatlah akan janji Allah...akan tiba suatu hari nanti kemenangan bagi orang Islam. Bila dan bagaimana hanya Allah sahaja yang tau kerana sebaik-baik perancangan adalah dari Allah.

P/S : Sakit hati dengan Israel tetapi dalam masa yang sama sangat irihati dan cemburu dengan warga palestin yang Syahid....

4 comments:

Mimiamilia said...

salam,

demonstrasi jika di UK sedikit sebanyak boleh memberi kesan kepada decision yang dibuat oleh kerajaan Britain. Suara rakyat di sini saya lihat sangat kuat. Kebanyakan demonstrasi yang dilakukan adalah supaya suara mereka di dengar. suatu masa dulu, Dasar aparteid dihapuskan juga disebabkan suara2 dari demonstrasi.

Tapi tu la, jika di Malaysia demonstrasi lebih kepada menunjukkan kemarahan yang kadang-kadang tak terkawal dan membawa kepada sesuatu yang lebih buruk. Di sini demonstarsi dilakukan secara aman, tak ganggu lalulintas, tak ganggu org ramai.

Hakikatnya, isu Palestine ni hanya boleh diselesaikan jika semua negara Islam dapat bersatu. Seperti kuatkan Islam di zaman khalifah dulu, begitu juga lah harapan kita supaya akan wujud sistem khalifah di masa akan dtg.

Nak membina sistem khalifah tu pulak adalah dtgnya dari individu muslim yang mantap imannya. Jadi, apa yang kita boleh lakukan adalah memantapkan individu muslim itu sehingga dapat menghasilkan tentera2 Islam yang mantap yang akhirnya akan dpt menawan semula Baitul Maqdis seperti yg telah diberitahu di dalam hadis.

Memang hasil pembentukan individu Muslim ini bukan boleh kita lihat dlm masa yang terdekat, tetapi sekurang-kurangnya kita ada menyumbang sesuatu untuk kejayaan Islam nanti.

Wallahua'lam...

MRCD said...

Kalau di malaysia, jarang demonstrasi berakhir dengan baik. Ada sahaja yang mempolitikkan. Susah sangat ke nak bersatu dalam hal yang kita memang setujui bersama?

Mimiamilia said...

adakah ini bermakna we need to change our political situation? precisely tukar siapa yang memerintah? hurmm.. bagi pandangan saya yes we need to! But when.. is still questionable.

tapi apapun yang paling penting kena siapkan barisan pemuda yang kuat yang mampu memimpin negara dan agama.

Selain tu nak kena tukar mentaliti org Melayu.Politik tu sangat penting dalam Islam. Tapi politik kita talh dikotori dengan semangat kepartian instead of kefahaman dan tanggungjawab memerintah negara dengan baik.

Baik pihak pemerintah dan pembangkang, saya lihat masing2 ada kelemahan dan kekuatan. Jikalah mereka2 ni jelas dengan kefahaman Islam mungkin tak susah mencapai kata sepakat dan sefahaman.

Masalah utama ada kurangnya kefahaman Islam itu. Jadi, siapa yang bertanggungjawab nak didik dan berikan kefahaman? Tak lain tak bukan diri kita juga..Inilah tanggungjawab dakwah.

Kita memang wajib mencari dan mempelajari Islam agar faham dengan fahaman yang betul. Tapi adakah kita dah usaha sehabis baik nak faham islam?

Ok better stop..before pergi lagi jauh. Nak cadangkan awak baca Syarah usul 20 dan dasar2 Islam yang untuk menambah kefahaman tentang Islam. Kedua2 bahan bacaan boleh download di blog saya.
InsyaAllah sangat banyak manfaat nyer..

teruskan mencari ilmu..teruskan faham islam ni.

MRCD said...

hebat awak berhujah. patut pun belajar sampai obersea.hehee...

ok, nanti akan cuba download & fahamkan apa yang awak syorkan itu.Tq.