اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ
Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Engkaulah yang menciptakanku. Aku adalah hamba-Mu. Aku akan setia pada perjanjianku dengan-Mu semampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau

Saturday, August 14, 2010

Jadikan Ramadhan Ini Yang Terbaik Untuk Kita

Salam semua. Ramadhan datang lagi. 3 hari telah kita laluinya dan kini hari ke 4 sudah masuk separuh perjalanannya. Apa pembaharuan untuk kita di bulan yang penuh ganjaran ini? Adakah masih sama seperti bulan-bulan yang lain..seperti hari-hari yang lain..seperti jam-jam yang lain..alangkah ruginya kita. Benar kita di ajar agar tidak hipokrit pada diri. nak berubah tidak perlu tunggu bulan ramadhan. nak beribadah tidak perlu tunggu bulan ramadhan. nak solat sunat, bertadarus, bertadabbur, bersedekah dan segala amalan baik tidak perlu tunggu bulan ramadhan.semua itu benar. tapi sedarkah kita dalam kita melewati bulan-bulan, hari-hari dan jam-jam yang sebelum ini, adakah kita pernah dijanjikan dengan terlepasnya kita dari bisikan syaitan laknatullah. Adakah kita dijanjikan dengan ibadat sunat mendapat pahala seperti ibadat fardhu dan pelbagai lagi tawaran terbaik dari Allah? Ini bulan kita. Ramadhan diberi pada kita untuk menguji sekuat mana kita berdepan dengan hawa nafsu yang selalunya seiring dengan bisikan kejahatan syaitan. Dirantai syaitan durjana. dibukakan pintu syurga. ditutup pintu-pintu neraka. diberi pelbagai kelebihan. semua ini sebagai suntikan semangat untuk berubah. di bulan inilah sepatutnya kita mula muhasabah diri semula. kaji kelemahan diri. jika gagal kita di bulan mulia ini, kebarangkalian besar untuk gagal di sepanjang bulan lain adalah besar sekali. Jika dalam pada kita dihindarkan dari godaan syaitan pun kita masih gagal, bagaimana pula kita nak berdepan godaan-godaannya di bulan-bulan yang lain. Jadi jelas sekali tiada hipokrit sekiranya kita mula menambah amal pada bulan ramadhan ini. Semoga pembaharuan yang kita mulakan di bulan ramadhan ini menjadi titik pemula peperangan kita berdepan musuh terbesar kita sebagai seorang muslim. Kita mampu sebenarnya berdepan dengan apa sahaja asalkan kita letakkan sepenuh kepercayaan kita kepada yang MAHA KUASA.

Seharusnyalah kita mula berfikir sejenak. Masa kita di dunia ini sangat suntuk. apa yang kita kejar selama ini belum tentu menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia apatahlagi di akhirat nanti. Saya selalu mendengar nasyid dan antara bait-bait  lagunya adalah ...hidup ini bagai lampu dinding, yang dinyalakan di malam hari, apabila minyak sudah kering, ia kan pasti padam sendiri.... sebenarnya hidup kita ini adalah lebih malang jika nak dibandingkan dengan lampu dinding. lampu yang kehabisan minyak boleh kita isi semula dan pasti akan menyala semula. bermakna lampu dinding beroleh peluang kedua, ketiga dan seterusnya. Kita pula bila sudah kehabisan umur, dimana peluang kedua kita. Tiada bukan. Jadi, satu-satunya peluang yang telah diberi ini gunakanlah sebaiknya. Jika bukan sekarang, bila lagi. Ajal yang datang tidak dapat kita jangkakan. Mungkin sekarang kita gagah dan kuat perkasa. sekelip mata kegagahan hilang bila roh mula ditarik-tarik keluar oleh Izrail. Siapa kita untuk menghalangnya. apa daya kita untuk lengahkannya walau sesaat dua. Mungkin sekarang kita sedang memandu dengan hebatnya di jalanraya. tetapi seminit dua lagi apa yang kita boleh duga. kemalangan mungkin penyebab keluarnya roh dari jasad kita tetapi apa kemampuan kita menghindarkannya. Ingatlah akan KekuasaanNYA dan kebesaranNYA. Bila ALLAH berkata jadi, maka jadilah ia mengikut kehendak yang MAHA KUASA walaupun aneh di penglihatan hamba. Jangan berlengah lagi. Belum terlewat untuk kita mehidupkan bulan mulia ini. Jadikan Ramadhan ini yang terbaik untuk kita seolah-olah kita tidak akan lagi berjumpanya di masa-masa mendatang. Semoga terbukalah pintu-pintu keampunan buat kita. Semoga terbukalah pintu-pintu kebaikan buat kita. Semoga terbukalah pintu-pintu rahmat buat kita. semoga terkatup rapatlah pintu-pintu kemaksiatan, keburukan dan kehinaan buat kita. Teruskan mencari bekal terbaik untuk di bawa pulang. Akhirnya, ingatlah bahawa kita ini lebih malang di bandingkan dengan lampu dinding.Kita tiada peluang kedua selepas roh kita kembali kepada Pencipta. Jadi gunakanlah satu-satunya peluang yang ada dengan sebaiknya agar tiada penyesalan di alam yang sedang menanti kita.

P/S : Gunakanlah sesuatu nikmat yang diberi Allah itu sesuai dengan tujuan nikmat itu dicipta. Ahlan wa sahlan ya Ramadhan.selamat beribadah kepada semua.

2 comments:

Mimiamilia said...

Cd,
Selamat menjalani ibadah puasa...

MRCD said...

mimiamilia, terima kasih. selamat berpuasa juga.